het 21 dagen onzin dieet

het 21 dagen onzin dieet

Ik heb vandaag 21 minuten geluisterd naar een dame die vertelde over een 21 dagen dieet.

Dat is niet erg, ik kan goed luisteren, ook als het over onzin gaat, maar ik was niet de enige die aanwezig was en haar verhaal aanhoorde. En dat vind ik wel erg.

Het 21 dagen dieet in kwestie is een  – zo nam ik later aan – soort combinatie van detoxen, uithongeren en angst zaaien. ‘Indien je je duizelig voelt tijdens het dieet, is het raadzaam de intensiteit van je workouts wat te verlichten’.  [stilte]

Ik heb het dieet vluchtig bekeken en ik lieg niet als ik zeg dat ik tijdens de laatste weken voor mijn wedstrijd meer at dan er in het dieet stond. Circa 1200 calorieën per dag, 21 dagen lang. Veel sla en kipfilet en witvis. Amper koolhydraten en geen koffie en alcohol. I kid you not. Dat is echt heel erg weinig.

Het doel? Afvallen en vooral ‘lekker even ontgiften’. Val je hier van af? Ja, hoogstwaarschijnlijk wel. Is het nodig? Nee. Is het verantwoord? Nee, niet echt. Laat staan hoe je je zal voelen tijdens deze 21 dagen. Koud, moe en chagrijnig als de pest.

Wie deze dame is doet er niet toe, er zijn namelijk nog tig websites, diëten, detoxes en dames die dezelfde zaken verkondigen. Die dingen zeggen die gewoon niet waar zijn. Die ronduit slecht zijn voor je. En die jou ongefundeerde zaken laten geloven, waardoor jij waarschijnlijk helemaal niet meer weet wat je nu moet doen.

Een aantal zaken die mij opvielen tijdens haar verhaal:

–          ‘dit dieet moet zeker niet langer dan 21 dagen worden gevolgd’

–          ‘geen suiker, geen gluten, geen lactose, maar wél fruit en eieren’

–          ’minstens twintig keer kauwen op een hap’

–          ‘absoluut geen brood’

Ok. Een dieet (of detox – wat jij wil) wat ab-so-luut niet langer dan zoveel dagen gevolgd mag worden lijkt me probleem nummer één. Je wil namelijk geen korte termijn oplossing, je wil een lange termijn oplossing. Je wil een dieet (of lifestyle) volgen wat – het liefst – voor altijd is. Wat dragelijk is, wat bij je past, wat goed voor je is en wat vol te houden is. Voor gewichtsverlies (waar het in dit geval om gaat) is geen short term answer. Er zijn geen quick fixes. En als deze er al zijn, en je vijf kilo in drie dagen verliest, krijg je deze verloren kilo’s (plus twee extra) er hoogstwaarschijnlijk binnen twee maanden weer bij.

Geen suiker, geen gluten, geen lactose en liever ook geen carbs want: ‘Brood is de dood, zuivel is de duivel’. Waar hoorde ik dit eerder. True, heb je last van gluten- of lactose-intolerantie of zelfs allergieën, neem dan zeker geen brood of kwark. Maar heb je dit niet – zoals heel veel mensen dit niet hebben – eet dan lekker die boterham als je daar zin in hebt. Of dat bakje kwark met walnoten en honing. Perfecte bron van eiwitten.

Of je twintig keer wil kauwen op een hap moet je zelf weten. Misschien zei ze dit omdat het dan in ieder geval lijkt alsof je wat mag eten. Een maaltijd wegschrokken zonder oog te hebben voor wat er op je bord ligt is wellicht minder lekker voor de vertering van je maaltijd, maar om meer dan tien keer te kauwen op een blaadje sla lijkt mij overbodig en vooral tijdrovend.

Alle gekheid op een stokje, ik was het er gewoon niet mee eens. Wat ik heel, maar dan ook heel vervelend vind, is dat op deze manier mijn doel om jou te informeren over wat waarheid is en wat niet nogal wordt bemoeilijkt. Tegenover elke blog die ik of iemand anders schrijf over de juiste energiebalans creëren (en dat dat dus gewoon werkt als je wil afvallen, dan wel wil aankomen en wat keer op keer bewezen is) staan tien blogs die jou vertellen wat je allemaal niet mag eten, dat een detox écht heel goed is voor je, en dat zelfgemaakte energierepen onwijs suikervrij zijn.

Ken je Sonja Bakker nog? Zij schreef een dieetboek, geschikt voor iedereen, en iedereen viel af. We zaten met z’n allen massaal aan de eierkoeken en crackers met kipfilet, over suiker of koolhydraten werd met geen woord gerept. Hoe het kwam dat iedereen succes boekte met haar dieet? Je at minder dan je verbruikte (haar diëten bestonden uit zo’n 1500 kcal per dag). Gek he? Ik mis haar.

Toen de dame in kwestie na 21 minuten vroeg wie van de aanwezigen het dieet zou gaan proberen gingen er welgeteld nul vingers de lucht in. Dat stemde mij positief.

O ja en brood. Men, ik hou van brood. En als dat in mijn macro’s past, dan eet ik brood. Ik weet zeker dat er velen met mij zijn die ook van brood houden. En dit heel graag willen eten. Please, als je dit leest. Eet dan lekker je broodje. Netjes noteren in je app en genieten.

Wel twintig keer kauwen he.