Zes trainingswetten voor fitness en krachttraining

Zes trainingswetten voor fitness en krachttraining

Online zijn ontelbare artikelen te vinden die gaan over fitness, krachttraining en spiermassa. Ik worstel me er graag doorheen maar begrijp er soms weinig van. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een aantal basisprincipes betreft het opbouwen van spieren en de ‘wetten’ voor krachttraining.

Op fitness-tips.nl legt medisch socioloog en personal trainer Jeroen van der Mark heel helder uit hoe het nu eigenlijk zit met ons lichaam en wat er gebeurt als we spiermassa willen kweken (of überhaupt gaan trainen).

Hij geeft beknopt een aantal trainingswetten weer. Zaken die je moet weten en begrijpen voor je begint met trainen. Ook als je al (lang) (veel) sport zijn dit handige kennisfeitjes! Het trainingsproces is namelijk gebaseerd op de wetten van adaptie. Dat wil zeggen dat ons lichaam zich binnen bepaalde grenzen aanpast aan de geleverde arbeid voor nieuwe situaties (denk aan meer, zwaarder of anders trainen). Die aanpassingen komen voort uit de homeostase, oftewel de neiging van het lichaam om lichaamsfuncties binnen bepaalde grenzen stabiel te houden. Aan het principe van die adaptie zijn een aantal trainingswetten ontleend, namelijk:

  1. De wet van supercompensatie
  2. De wet van de toenemende belasting (overload)
  3. De wet van de verminderde meeropbrengst
  4. De wet van specificiteit
  5. De wet van reversibiliteit
  6. De wet van individualiteit

Benieuwd naar die wetten? Lees dan hier verder.