Vragenrubriek van Fannetiek

Vragenrubriek van Fannetiek

Hey hoooi, een nieuwe vragenrubriek! Lekker om te lezen (en te leren) op deze zondagochtend.

Ik kreeg ook afgelopen tijd weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: ‘Ik fiets vijf dagen in de week 10 kilometer heen en 10 kilometer terug naar mijn werk. Ik doe hier in totaal een uur, per rit dus 30 minuten. Klopt het dat je pas na 30 minuten vet gaat verbranden of gebeurt dit al eerder?’
Fanntwoord: Allereerst dit. Vet verbranden is het makkelijkst door minder te eten dan je verbruikt. Oftewel, door een negatieve energiebalans te creëren. Doe dit voor een lange(re) tijd en je verbrandt vet. Het uurtje fietsen per dag versnelt dit proces echter wel (want: cardio en dus extra verbranding). In veel sportscholen hoor je het fabeltje dat je pas na ongeveer 20 minuten vet verbrandt. Wat blijkt nou? Volgens de laatste wetenschappelijke onderzoeken* zijn korte, intensieve trainingen minstens zo effectief als duurtraining om af te vallen. Eigenlijk komt het er op neer dat ons lichaam een beperkte voorraad koolhydraten bij zich draagt in vergelijking met een grotere voorraad vet.

Tijdens een korte inspanning van ongeveer 20 minuten zal je lichaam gebruik maken van onder andere de glucose uit je spieren. Deze energiebron zorgt ervoor dat een niet-sporter ongeveer 20 minuten een redelijk zware inspanning kan volhouden. Een getrainde sporter kan dit wel 60 tot 90 minuten volhouden. Vervolgens zal het lichaam te weinig koolhydraten in de vorm van glucose in het lichaam aantreffen waardoor overgegaan wordt op andere energiebronnen zoals vet. Er wordt vaak gedacht dat je eerst één bepaalde energiebron gebruikt en dan overgaat op een andere energiebron. Dit klopt niet, want de energiebronnen die je lichaam gebruikt voor een inspanning lopen in elkaar over. Al vanaf een aantal minuten gebruikt je lichaam vet als substantiële energiebron voor een inspanning (bron en bronverwijzingen*: Fitnesstips.nl)

Fann-vraag: ‘Ik worstel met de issue dat mijn benen en billen het nalaten te groeien en niet tot nauwelijks sterker worden. Ik weet dat vergelijken met anderen zinloos is, maar vraag mij soms af hoe het kan dat ik ENORM loop te ploeteren met een front squat van 47,5 kg, terwijl een ander met gemak de 60 kg haalt. Ik train al meerdere jaren mijn benen en billen en probeer altijd progressieve overload toe te passen, maar ik merk dat ik met de lichtste gewichten moeite heb. Ik combineer krachttraining met crossfit en merk dat mijn onderlijf het echt af laat weten (wat soms vervelend is, omdat de onderkant voor veel oefeningen de basis is). Kan het ook zijn dat het genetisch gewoon niet mogelijk is om mijn benen en billen te ontwikkelen?’
Fanntwoord: Nee, dat is onmogelijk. Wel heeft iedereen een sterker en zwakker lichaamsdeel. Bij jou dus je benen en billen. Kunnen we elkaar de hand schudden, want dat geldt ook voor mij. Ik train op dit moment vier tot vijf keer per week mijn benen en billen en knal er gerust nog een set extra tussendoor. Dat jouw progressie stagneert kan meerdere oorzaken hebben. Niet-optimale voeding bijvoorbeeld (eet je te weinig?), of wellicht zijn jouw trainingen toch net niet in orde. Ik kan me ook voorstellen dat als je én Crossfit én aan krachttraining doet (ik weet niet op welk niveau en met welke frequentie en intensiviteit) én niet genoeg eet (en te weinig rust, te veel stress, etc etc) je progressie niet verloopt zoals je zou willen. Ga bij jezelf na hoe het zit met je voeding. Is deze op orde? Neem je genoeg rust? Heb je een optimaal trainingsschema? O ja, en heb geduld, benen en billen (ook die van jou) gaan vanzelf groeien, ik ben het levende bewijs :)

Fann-vraag: ‘Ga je een keer een “trainingssessie met Fannetiek” verloten? Het lijkt me zo cool om een keer samen met jou te trainen!’
Fanntwoord: *blush* Uhm. Ja hoor haha, why not. Zijn er nog meer gegadigden om een keer mee te trainen? Anders is het een heel makkelijke loting ;-) (zo ja, mail me dan even op info @ fannetiek.nl of gooi je reactie hieronder neer).

Fann-vraag: ‘Onlangs heb ik veel gelezen over intermittent fasting. Op zich ben ik wel bereid om het eens te proberen, gewoon kijken hoe het bij mij en cutten werkt. Ik zou eigenlijk graag willen weten wat jij van intermittent fasting vindt, of je het zelf hebt geprobeerd bij bijvoorbeeld het cutten, e.d. Wellicht heb je nog fijne linkjes hierover.’
Fanntwoord: Intermittent fasting, ofwel interval vasten. Interval vasten is een manier van eten waarbij je jezelf een gedeelte van de dag geeft om te eten en je gedurende het andere gedeelte vast. Het is een handige manier om je maaltijdfrequentie te beperken, wat kan bijdragen aan een makkelijker dieet tijdens het afvallen. Geen vrijbrief om jezelf vol te stoppen in die paar uur dat je kunt eten, maar voor sommige een oplossing (vooral voor de ontbijt-haters). Uiteindelijk draait het toch om het eindsaldo en of jij je in een positieve of negatieve energiebalans bevindt (want: leidend). Ik vind intermittent fasting helemaal prima en ok en in orde, maar ik ga niet met je mee doen. Ik kan echt absoluut niet zonder ontbijt en vind het fijn om meerdere keren per dag te kunnen ‘grazen’. Wel heb ik een paar fijne linkjes voor je gevonden. En deze ook :)

Fann-vraag: ‘Laatst zat ik je site door te spitten (stalken), en las ik je post over bulken. Hierin zei je dat je vier keer per week benen traint (respect!), en twee keer per week je rug, schouders en armen. Ik vroeg mij eigenlijk af of je ook borst traint? En waarom wel/niet?’
Fanntwoord: Jazeker, ik train ook mijn borst, maar niet heel veel. Een of twee keer per week neem ik een aantal borstoefeningen mee, maar ik hoef geen mega pecs te krijgen of mijn borstspieren onafhankelijk van elkaar te kunnen flexen voor de spiegel (bro, ik weet dat je dit doet). Wel heb je voordeel van een sterke borstkas voor andere oefeningen, dus ik zou ze niet direct overslaan. Om een gehele chestday (yeah buddy) in te lassen lijkt mij overdreven tenzij je dat gewoon heel graag wil.

Fann-vraag: ‘Na een training ben ik altijd helemaal kapot. Nu is zo’n slaapje na een training hemels, maar niet tijdens de examens of wanneer ik een drukke dag voor de boeg heb. Heb jij enige tips om hiermee om te gaan?’
Fanntwoord: Hmm. Ik heb daar niet direct tips voor en zelf ook niet per se ervaring mee (Duracel batterij). Koffie eventueel? Nee grapje, maar eet je voldoende en gevarieerd genoeg rondom je trainingen? Heb je ‘s nachts voldoende slaap? Check dat eerst eens. En gebruik je Pre-Workout toevallig? Soms kun je bij het gebruik van PW een enorme crash krijgen (ligt een beetje aan het merk) na een training, en dat voelt niet fijn. Ook is het inderdaad niet handig als je na je training nog veel moet doen, dus wellicht eens het testen waard.

Fann-vraag: ‘Ik heb een vraag waar wellicht meerdere fanatieke vrouwelijke sporters tegenaan lopen. Ik train zo’n vijf keer per week en heb mijn vetpercentage flink naar beneden gekregen. Echter, door het vele trainen en mijn lage vetpercentage blijft mijn menstruatie steeds vaker uit. Nope, ben echt niet zwanger. Welke keuze kan je dan het beste maken, je sportdoelstellingen bijstellen of dit accepteren? Ben benieuwd of jij er ook ervaring mee hebt of dat je vrouwen kent die met hetzelfde dilemma lopen.
Fanntwoord: Een vrouw die menstrueert (hoi gros van mijn lezers) is lichamelijk (!) klaar voor het dragen van een kind. Als jouw menstruatie stopt of uitblijft, betekent dit dat jouw lichaam niet klaar is voor het dragen van een baby. Jij (jouw lichaam dus) bent dan niet ‘sterk’ genoeg om een zwangerschap te volbrengen. Klinkt raar misschien, want het kan goed zijn dat jij je hartstikke prima voelt, maar het uitblijven van een menstruatie is wel een teken. In de laatste weken / maanden voor mijn wedstrijden bleef inderdaad ook mijn menstruatie uit door mijn snel dalende vetpercentage, en het heeft lang geduurd (tot ver na de wedstrijden) tot alles weer redelijk normaal was. Wow, zo fijn om dit allemaal hier te delen maar hey, IDGAF, dus lang verhaal kort; moet je dit accepteren? Ik weet het niet. Mijn antwoord neigt naar nee. Ik vind het zelf geen goed teken als je menstruatie – langere tijd – uitblijft door een (te) laag vetpercentage. Daarbij komt het feit dat een te laag vetpercentage ook gewoon niet gezond is. Maar ik ben geen arts. Dus eigenlijk zou mijn advies zijn om dit te bespreken met je huisarts of gynaecoloog.


That’s a wrap you guys! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.

Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord? Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.