Vragenrubriek van Fannetiek #3

Vragenrubriek van Fannetiek #3

Ik weet dat de maand juli bijna voorbij is en dat jullie nog een gloedjenieuwe vragenrubriek tegoed hebben. Ook afgelopen maand kreeg ik weer heel veel (goeie!) vragen van jullie in mijn inbox en hieronder vind je een selectie, uiteraard inclusief antwoord! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes, dus heb je er een? Schroom dan niet en stel jouw vraag via dit vragenformulier).

Fann-vraag: Ik heb veel last van cellulitis op mijn benen, zelfs op mijn kuiten! Heb jij misschien tips om dit te verminderen? 
Fanntwoord: Helaas heb ik hier geen oplossing voor. Of je nu slank, dik, jong of oud bent, vrijwel geen enkele vrouw ontkomt op den duur aan de vorming van cellulitis. Cellulitis is een abnormale vetbindweefselophoping van huid en onderhuid. Bij dit typisch vrouwelijke verschijnsel, dat ontstaat onder invloed van hormonen, hoopt zich vet op in adipocyten (vetcellen in de onderhuid) en vormen zich daaromheen vochtblaasjes. Cellulitis is in veel gevallen erfelijk bepaald, hormonen bepalen echter of er uiteindelijk ook echt klachten optreden. De vorming van cellulitis kan gedeeltelijk door een actieve levensstijl en een gezond voedingspatroon worden tegengegaan. Als cellulitis eenmaal is ontstaan, kan sporten of een vermageringskuur de cellulitis niet doen verdwijnen. Voor de stofwisseling en afvoer van de afvalstoffen is het wel belangrijk om voldoende (lees: veel) water te drinken. Verder moet je proberen je huid in optimale staat te houden door haar goed te verzorgen (smeren!) enne, veel krachttraining om strak in je velletje te blijven :)

Fann-vraag: Mijn vrienden maken mij belachelijk omdat ik geen alcohol drink of hele zakken chips leeg eet op een zaterdagavond. Ik neem wel eens mijn eigen eten mee, maar dit wordt niet op prijs gesteld. Hoe ga jij hier mee om?
Fanntwoord: Een heel herkenbaar probleem. Al denk ik niet dat het nodig is om belachelijk gemaakt te worden. En al helemaal niet door vrienden. Als zij jouw lifestyle niet respecteren, is het misschien tijd om op zaterdagavond met andere mensen op te trekken. Niet al mijn vriendinnen begrijpen waarom ik doe wat ik doe, maar ze hebben stuk voor stuk respect voor mijn lifestyle. Probeer het anders eens uit te leggen waarom je geen zin hebt in chips, maar liever knabbelt op wat rauwe paprika. Misschien dat er dan meer begrip ontstaat en dat ze jouw keuzes leren respecteren. Zo niet, dan is dat hun probleem. Niet het jouwe. You got this babe!

Fann-vraag: Hoe train ik de buitenste spieren van m’n benen met als doel deze groter te maken? 
Fanntwoord: Ah! De quads! Om een echte quadzilla te worden kun je verschillende oefeningen doen. Je benen zijn de sterkste spiergroep en kunnen vaak veel gewicht aan. Doe dit dan ook! Als je na een set nog kan praten en denkt ‘mwah, dit lukt me wel’, dan train je je benen niet zwaar genoeg. Hieronder even een top vijf om jouw innerlijke quadzilla wakker te maken:

#Sprint
Ja echt, trek een sprintje. Het fijne aan deze oefening is dat je ‘m eigenlijk overal kunt doen. Daarbij train je op aeroob niveau als anaeroob niveau, wat zoveel betekent dat je zowel aan je conditie en uithoudingsvermogen werkt, als aan je spieren. Probeer harde wegen te vermijden, maar kies voor zand, gras of een atletiekbaan (indien bij de hand). Trek je knieën tijdens het sprinten zo hoog mogelijk op en beweeg je armen in ‘pump’ stand (houd ze dicht bij je lichaam) mee om je stappen (en dus je benen) extra power te geven.

#barbell step up
Kies een obstakel uit waar je op kan gaan staan (niet te hoog) en leg een barbell met gewicht (daag je zelf uit!) op je schouders. Stap dan met een been op het opstapje en kom omhoog door kracht te zetten op datzelfde been. Zak langzaam weer terug door alleen kracht te zetten op het been wat op de step staat en wissel.

#barbell lunges
Ik bedoel, hoe grappig is het om 150 meter door je sportschool te wandellungen? Groet iedereen onderweg en let daarbij op je houding. Rechte rug, trotse houding en zák door die benen.

#barbell squats
De koning van alle beenoefeningen omdat het bijna alle spiergroepen in je benen tegelijkertijd aanspreekt. Maak de squats het liefst zónder Smith machine (ivm extra stabiliteitstraining). Zak langzaam met die billen naar de grond en kom explosief omhoog.

#legpress
De legpress is leuk, maar zet niet zoveel zoden aan de dijk als de squat of de lunge. Het spreekt meerdere spieren aan in je boven- en onderbenen en is handig als je meer spiertoning wil.

Hieronder een voorbeeld van een fijne quadzilla-workout, waarbij je het gewicht zo zwaar maakt dat je alle sets net haalt:

  • Sprints (30-40 m) – 2 Sets
  • Barbell Squats – 3 Sets x 5 hh
  • Step Ups – 2 Sets x 10 hh per been 
  • Leg Press – 3 Sets x 8 hh
  • Lunges – 150 m wandellunges

Fann-vraag: Ik wil graag aankomen in spiermassa maar heb geen idee hoe ik dat moet doen!
Fanntwoord: Daar kan ik je zeker bij helpen. Sterker nog, ik heb hier een speciale rubriek voor. Die check je hier. Deze link geldt overigens voor iedereen die wil aankomen, afvallen, actiever wil worden, zich minder futloos wil voelen, of gewoon gezonder wil leven.

Fann-vraag: Welk whey poeder gebruik jij? En waar haal jij de juiste amandelmelk vandaan?
Fanntwoord: Ik schreef eerder een blog over welke supplementen ik dagelijks gebruik. Die vind je hier. Amandelmelk koop ik meestal bij de supermarkt (ongezoete amandelmelk van Alpro), maar ik bestel deze ook wel eens hier.

Fann-vraag: Ik ben druk aan het trainen en heb inmiddels behoorlijk wat spiermassa, maar wil van een vegetarisch eetpatroon naar een veganistisch eetpatroon. Heel lastig met eiwitten! Heb jij misschien tips of ideeën?
Fanntwoord: Ik respecteer iedereens keuze betreft voeding en lifestyle, maar een veganistisch dieet gaat heel lastig samen met het opbouwen van spiermassa. Onmogelijk is het zeker niet (!), alleen zul je creatief moeten worden met eiwitshakes. Ik weet helaas te weinig van veganisme af, dus wellicht zeg ik nu iets stoms, maar er zijn ook plantaardige en soja eiwitshakes. Er zijn ook hele community’s over vegan bodybuilding, wellicht een rondje Google waard.

Fann-vraag: Hartstikke leuk en aardig dat trainen, maar door het verlagen van mijn vetpercentage worden ook mijn borsten steeds kleiner. Help!
Fanntwoord: Haha, tja, ik snap je probleem. En daar kan heel weinig aan worden gedaan (behalve een operatie) omdat borsten voor een groot deel uit vetweefsel bestaan. Maar zeg  nu zelf, liever een afgetraind lichaam, stevige boobs en een cup kleiner, dan overgewicht en een ongezond leven toch?

Jongens, dat was de vragenrubriek voor deze maand! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, stel deze dan gerust via het vragenformulier onderaan deze blog.