Koken met Fannetiek: Açai bowl

Koken met Fannetiek: Açai bowl

Er is natuurlijk helemaal niets nieuws aan een Açai bowl (spreek uit: assa-ie en niet assaaai of akaaj). Instagram (en die ene hippe tent om de hoek) staat er vol mee.

Açai bowl = life

Açai besjes groeien in het Amazone gebied in Zuid Amerika en zijn blauw-paars van kleur. Ze zitten vol antioxidanten en bevatten een boel vitaminen. Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar Açai bowls zijn voornamelijk gewoon heel erg awesome en compleet aan te passen naar eigen smaak.

Ik was overigens niet helemaal onbekend met dit ultieme summer vitaminebommetje hoor, ik heb er echter nooit bij stil gestaan dat dit ook zélf heel makkelijk te maken is. So I did, en nu wil ik dit dus iedere dag eten. Zeker gezien de huidige temperaturen. Açai bowl is life.

Wat heb je nodig voor 2 Açai bowls:

2 bananen (1 bevroren in stukjes)
100 ml plantaardige melk
1 handje gecrushed ijs
1 handje blauwe besses (mag ook bevroren fruit zijn)
1 volle eetlepel Açai poeder (of pulp als je dit kunt vinden in de supermarkt. Jumbo schijnt het te verkopen. Check de verhouding van de melk echter even als je bevroren Acai pulp gebruikt;  kan zijn dat je dan net wat meer melk nodig hebt (of kokoswater, net wat je wil)

1 blender (let op! Eentje die stevig genoeg is om ijs te crushen – zoals deze)

Voor de topping:
Hier kun je los gaan met alles wat je maar wil! Ik kies meestal voor wat extra vers fruit en wat muesli (of check deze Whey Crunchy), maar je kunt ook chia-zaadjes gebruiken met wat kokossnippers of een handje extra blauwe bessen. Your choice!

Hoe maak je 2 Açai bowls:

Doe de bevroren banaan samen met de (bevroren) blauwe bessen, een handje ijs, de plantaardige melk en het Açai poeder (of de gepureerde Açai pulp) in je blender.

Blend dit tot een gladde massa. Is de structuur te dik? Voeg er dan een beetje melk bij. Iets te vloeibaar? Gebruik dan wat extra ijs of bevroren fruit.

Tevreden? Mooi. Giet de mix in 2 kommen (en wanneer je geen food shared: maak 1 grote). Garneer de Açai bowl met jouw toppings naar keuze en serveer direct.

Enjoy!

1 Açai bowl bevat zo’n 270 kcal, mits gemaakt zoals het hier boven staat (en vers fruit en een klein beetje muesli als topping). 70 g carbs, 2 g vet en 5 g eiwit (en 6 g vezels!).

 

Meer zin in iets low kcals maar wel very filling? Probeer dan deze BCAA jello eens!

 

Let me know: hoe maak jij het liefst een Açai bowl?