Vragenrubriek van Fannetiek #8

Vragenrubriek van Fannetiek #8

De eerste officiële Vragenrubriek van Fannetiek van 2015.

Ik kreeg ook afgelopen maand weer (veel!) leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: ‘Ik heb een heel getrainde core/abs. Ik vroeg mij alleen af hoe ik dit meer zichtbaar kan maken. Hoe kan ik mijn buik droger maken zodat ik meer lijnen zie?’
Fanntwoord: Ah yes, abs. Iedereen heeft ze (jij ook), maar bij bijna niemand zijn ze echt zichtbaar doordat er een laag(je) vet over deze rectus abdominis zit. Helemaal niet erg natuurlijk, maar de zomer komt er aan en nu wensen we ‘zichtbare’ abs. Dat kan! Niet door 2500 crunches of 30-day-ab-challenges. Wel door je vetpercentage te verlagen. Oftewel door minder te eten dan je verbruikt (en eventueel extra cardio om het proces te versnellen, yay you!). En dat voor een langere tijd. Ook in het weekend. Het kan heel goed zijn dat je hierdoor eerst een cupmaat verliest, dat daarna je billen kleiner worden en dat dán pas de eerste lijnen op je buik zichtbaar worden. Plaatselijke vetverbranding bestaat namelijk niet en helaas ‘bepaalt’ jouw lichaam zelf waar het als eerste vet verliest. Duurt te lang? Helaas, volhouden is de enige optie.

Fann-vraag: ‘Als je net begint met trainen, is het dan beter om een fullbody workout te doen, of juist een splitschema te hanteren?’
Fanntwoord: Ik heb daar niet per se een juist antwoord op. Even voor de duidelijkheid: bij een full body schema train je iedere keer je hele lichaam (alle spiergroepen), bij een splitschema verdeel je de boel en train je een paar spiergroepen per dag dat je traint. Beide manieren heeft verschillende voor- en nadelen; er is er niet één goed of fout. Zo is een fullbody workout handig als je niet iedere dag wil trainen, maar maakt dit schema het lastig om de nadruk te leggen op een bepaalde spiergroep. Een splitschema neemt meer tijd (dagen) in beslag als je alle spiergroepen netjes over de week wil verdelen, maar geeft je wel de mogelijkheid je te focussen op specifieke spiergroepen. Mijn advies? Test het uit. Kijk waar jij je prettig bij voelt, wat je doelen zijn en hoe vaak je wil en kunt trainen.

Fann-vraag: ‘Hoe belangrijk zijn al die supplementen die ik altijd voorbij zie komen? Al die pillen, poedertjes en shakes.. Kan het ook zonder? Of moet ik dan twee keer zo hard trainen?
Fanntwoord: ‘Goeie vraag! Zonder supplementen kun je zeker te weten hartstikke goede resultaten boeken. Graag zelfs. Hoe meer vitaminen, mineralen en voedingsstoffen je uit je eigen voeding kunt halen, hoe beter. Echter kan het soms (zeker als je vaak en zwaar traint) best handig zijn jouw eigen voeding aan te vullen met supplementen, gericht op jouw doelen. Ook kan een whey eiwitshake handig zijn als je zelf moeite hebt om aan jouw dagelijkse dosis eiwitten te komen. Meer over eiwitshakes lees je hier. Weten welke supplementen ik neem en waarom? Dat lees je hier.

Fann-vraag: ‘Moeten vrouwen hetzelfde trainen als mannen?
Fanntwoord: Ok, deze vraag heeft niemand gesteld, maar is een mooi bruggetje naar een artikel van Menno Henselmans waar ik je op wil wijzen als je net even wat meer over deze materie wil lezen. Hij schreef eerder over vrouwen en hun potentie om spiermassa op te bouwen. Bottomline: wij kunnen relatief net zo veel spiermassa opbouwen als mannen. Dat artikel lees je hier.

Over de hem daarna waarschijnlijk meest gestelde vraag (maar moeten vrouwen dan hetzelfde trainen als mannen om dat te bereiken?) schreef Menno opnieuw een artikel. Zijn antwoord? Nee.
Meer weten? Kijk dan even hier.


That’s a wrap! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.
Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord?
Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.