Vragenrubriek van Fannetiek #9

Vragenrubriek van Fannetiek #9

Ik schaam me diep. Ik heb de Vragenrubriek van Fannetiek van februari overgeslagen. Maar! Ik maak het goed met je, door de dubbele editie van deze maand.

Ik kreeg ook afgelopen tijd weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: Ik lees regelmatig dat je tijdens het cutten (afvallen) beter geen zuivelproducten kunt nemen. Waarom niet? En is dit waar?
Fanntwoord: Zelfs ik vind dit een goeie vraag. Maar dan meer in de categorie ‘whut?’ Ik hoor in de wandelgangen ook vaak dat je ‘een dikke huid’ krijgt van kwark of yoghurt en juist een hele dunne huid van witvis. Geloof me, het maakt niets uit. Gewichtsverlies heeft niet zo zeer te maken – of eigenlijk niets – met welke producten je eet, als wel als hoeveel je hiervan eet. Zie deze blog eventjes voor de verdere uitleg.

Fann-vraag: ‘Ik sport 4 a 5 keer per week. Mijn huidige focus ligt op het verlagen van mijn vetpercentage. Ik doe 40 min krachttraining met aansluitend 20 min cardio per keer. Ben ik ‘goed’ bezig of is 1 of 2 aparte sessies cardio van bijvoorbeeld een uur beter? Oftewel: hoe denk jij over cardio en krachttraining op dezelfde dag?
Fanntwoord: Ik denk dat cardio en krachttraining heel fijn passen op één dag, al denk ik ook – en vooral – dat het verlagen van je vetpercentage makkelijker gaat door simpelweg minder te eten. Cardio is een handig supplement om méér energie te verbranden (laten we zeggen 200 calorieën per sessie), maar die cappuccino met brownie overslaan scheelt ook 200 calorieën. Overigens kun je gewoon hartstikke prima cardio blijven doen als je je daar prettig bij voelt en maakt het niet uit of je dat na je krachttraining doet, of op een aparte dag. 

Fann-vraag: Als ik (erg) intensief sport krijg ik vaak last van hoofdpijn, een soort van druk bij mijn voorhoofd. Weet jij misschien wat dit zou kunnen zijn?’
Fanntwoord: Goede vraag, en herkenbaar. Ik heb hier in het verleden ook wel eens last van gehad. Hoofdpijn na het sporten kan meerdere redenen hebben. Te weinig drinken tijdens het trainen, te weinig gegeten vooraf, of erg ‘hard’ (intens) getraind. Zodoende kan er spanningshoofdpijn ontstaan. Deze vorm van hoofdpijn is onschuldig, maar wel vervelend. Probeer meer voor en tijdens je training te drinken en zorg dat je wat hebt gegeten voor je gaat. Let ook op je ademhaling tijdens je sets (niet je adem ‘inhouden’). Helpt dit niet en blijft het aanhouden, dan adviseer ik om langs de huisarts te gaan.

Fann-vraag: ‘Ik lees verschillende dingen over het wel of niet stretchen en/of yoga naast krachttrainen; de een zegt dat het goed is, de ander zegt dat het volume van je spieren vermindert (en er dus minder zichtbaar is). Wat moet ik nu geloven?
Fanntwoord: Mij moet je geloven als ik zeg dat je je spieren niet kunt verlengen of in kan korten door stretching en yoga. De lengte van je spieren wordt bepaald bij de geboorte. Yoga en stretching maken spieren niet langer of elastischer. Krachttraining doet dit wel. Overigens is een goede en adequate warming up wel van belang.

Fann-vraag: ‘Een vraag over ‘iifym’ (If It Fits Your Macro’s). Dit principe wil ik ook graag gaan “volgen”, alleen lijkt het mij zo ingewikkeld en tijdrovend om steeds uit te rekenen wat en hoeveel je nog mag eten die dag. Hoe pak jij dit aan?
Fanntwoord: Door er de tijd voor te nemen. Misschien lijkt het in het begin best een klus om een app zoals MyFitnessPal iedere dag helemaal in te voeren. Maar na een tijdje raak je er aan gewend, weet je alle producten te vinden in de app (pas op, een elstar appel bevat geen 650 kcal) en je kunt zelfs voedingsmiddelen scannen. Ideaal en tijdbesparend. Ik voer vaak aan het begin van de dag (of soms zelfs een avond van te voren) in wat ik wil eten en zorg ervoor dat mijn macro’s kloppen. Overigens hóef je niet per se met een app te werken. Maar – zeker in het begin – raad ik het aan zodat je een goed beeld krijgt van de hoeveelheid voeding die je per dag kunt nemen om jouw doelen te bereiken.

Fann-vraag: […] Ik ben weer aan het sporten en vul eiwitten aan met Smart Protein. Heb jij hierin iets handigers aan te raden; of heb ik de juiste?
Fanntwoord: Eerder schreef ik een blog over eiwitten. Of je deze moet nemen, of juist niet. En welke en welke niet. Die blog lees je hier.

Fann-vraag: ‘Ik eet al 1,5 jaar clean en gezond en houd dagelijks bij wat ik eet. Toch gaat er geen enkel procent van mijn vetpercentage af en dit werkt erg frustrerend. Heb jij een paar tips die mij kunnen helpen om een begin te maken aan het verlagen van mijn vetpercentage?
Fanntwoord: Jazeker, onder andere deze blog van Guy Droog.

Fann-vraag: ‘Op jouw blog en blogs van je ‘collega’s’ lees ik dat om af te vallen je in de eerste plaats een energietekort moet creëren, dus minder calorieën innemen dan je verbruikt. Nu is mijn vraag: wat denk je over cola light? Er zitten namelijk zo goed als geen calorieën in, dus je zou gerust meerdere blikjes per dag kunnen drinken. Is dat eigenlijk oké of zou je dit eerder afraden, en waarom?
Fanntwoord: Ik ben zelf groot van fan van het drankje dus raad het absoluut niet af. Het is nagenoeg calorieloos, drinkt lekker weg (vooral uit blikjes, met een rietje, my fav), kost niet te veel en smaakt goed, dus ik zeg: doen. Als je het lekker vindt natuurlijk. Noot aan de aspartaampolitie: van een paar blikjes cola light per dag krijg je geen enge ziektes nee.

2015-02-15 21.04.11


 

That’s a wrap! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.

Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord? Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.