Processed with VSCO with dog1 preset

Tropisch en geen trek: hoe komt dat?

Nu is midden in de stad wonen hartstikke tof, maar op dagen waar de temperaturen boven de 28 graden uitstijgen is het wat minder leuk. Lees: heet.

Tropisch

Het zal je niet ontgaan zijn dat het overal bloedheet is de afgelopen dagen overigens. Niet alleen hier.
Mij hoor je niet per se klagen (ok jawel, want slapen met dit weer sucks) want dem summer feels, maar eten met dit weer vind ik knap lastig.

Het lijkt wel alsof mijn maag letterlijk dicht gaat als het zo warm is. En ik ben niet de enige denk ik.

Geen trek

In de zomer (of in dit geval lente nog) eten we sowieso meer salades en koude gerechten in plaats van een warme avondmaaltijd. Ik moet nu ook niet dénken aan stamppot of wat voor warme maaltijd dan ook als ik eerlijk ben. Maar hoe komt dit nu eigenlijk? Zit het tussen mijn oren, of is het echt zo dat we minder eten met deze tropische temperaturen?

Spijsvertering

Iedere keer wanneer je iets eet, moet je lichaam dit verwerken. Deze spijsvertering wekt veel warmte op in je lichaam, die maar liefst 12 tot 18 uur voelbaar blijft. Vooral de verwerking van eiwitten zorgt voor veel warmte (je lichaam moet het hardst werken om eiwitten te verbranden). Daarom is de kans groot dat je in de zomer minder trek hebt in voeding met veel eiwit zoals vlees en kaas.

Het eten van een grote maaltijd betekent dus een grotere klus voor jouw spijsvertering. Resultaat: hier krijg je het extra warm van. Kleinere maaltijden eten als buiten de mussen van het dak vallen voelt al veel prettiger.

Burn baby burn

Naast dat jouw spijsvertering voor warmte zorgt, heeft je lichaam energie nodig om een gezonde temperatuur te behouden. Als het buiten koud is, kost het jouw lijf meer energie om jou warm te houden. Die energie haal je in de periode vaak uit wat stevigere voeding. Naast de lagere temperatuur is er in de winter ook veel minder zonlicht. Deze korte dagen maken ons slaperig, omdat er meer melatonine wordt aangemaakt. Ook daarom heeft je lichaam extra energie nodig, om wakker te blijven.

Als de zon schijnt, wordt je lichaam vanzelf al warm genoeg. Het is dan zelfs belangrijker om niet oververhit te raken, dus in plaats van veel eten heb je vooral veel vocht nodig.

Stay hydrated

Met dit warme weer is het dus echt belangrijk om genoeg te drinken. No shit Sherlock, hoor ik je denken, maar om je lichaam af te koelen ga je zweten. Ergo: vochtverlies. En dit vocht moet weer aangevuld worden. Jouw lichaam bestaat namelijk voor minimaal de helft uit water. Dus drink deze warme dagen extra veel water. Gooi er eventueel wat vers fruit in, wat munt of gember. Of maak een kan groene thee on ice.

Overigens, ijskoude biertjes en rosé tellen dus niet mee he. Alcohol telt niet als vocht. I’m sorry ;-)

Wat kun je dan wel eten?

Om je spijsvertering geen overuren te laten maken, is het dus het beste om kleine maaltijden te eten. Ook als je eigenlijk geen trek hebt kun je het beste toch een klein portie proberen te eten. Bijvoorbeeld een salade met een berg groente, of eet een stuk fruit. Maak een protein iced latte, of maak een een smoothie on ice. Als je toch een warme maaltijd wil eten, kies dan voor een lichte (groenten)soep.

Wie is er #teamikkanooknieteten en wie is er #teamikkanaltijdeten?

Ps. Fit blijven op vakantie? Dat doe je dus zo.

Inspiratie via BreinTV