Vragenrubriek van Fannetiek #1

Vragenrubriek van Fannetiek #1

Yes! Het is tijd voor de eerste Vragenrubriek van Fannetiek! Een tijdje geleden stelde ik de vraag of jullie het leuk zouden vinden – en handig – om mij vragen te stellen via een vragenformulier, zodat ik deze in een blogpost kan verwerken. Op deze manier hebben anderen er ook wat aan. Een zogenaamde win-win-situatie (zo’n suf begrip vind ik dat). Gelukkig vonden jullie dat leuk (en handig), want ik heb al een boel vragen verzameld. Met als resultaat: de eerste antwoorden!

Let wel! Ik ben geen universitair geschoolde wetenschapper; ik ben geen diëtiste (wel gewichtsconsulente) en geen personal trainer; ik put veel kennis uit mijn eigen ervaringen en hier en daar uit onderzoek. Wat voor mij goed werkt, zou voor jou zomaar niets kunnen doen. Leer luisteren naar je eigen lijf, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou werkt.
Al weet ik zeker dat drie bakken roomijs per dag ons allemaal moddervet maakt, maar dat is een ander verhaal.

Fann-vraag: Mijn korte-termijn-gedachten zijn soms sterker dan mijn lange-termijn-gedachten. Hoe ga jij hier mee om? Met verleiding en dat duiveltje op je schouder?
Fanntwoord: Kei harde discipline kweken. En dat klinkt lekker makkelijk, maar het is echt zo. Stel jezelf een doel, hang een foto op van een lovely lady met een killer lichaam dat jij ook zou willen hebben, en leer ‘nee’ te zeggen. Nee tegen chocolade, nee tegen wijn, nee tegen Snickers, nee tegen mayonaise. Mijn doel is het podium, en het liefst een top-5 plaatsing, dus als ik ineens heel veel zin heb in een chocolademuffin (wat best vaak voorkomt) dan denk ik aan de muffin, en dan denk ik aan het podium en wat die muffin (wat dan waarschijnlijk vijf muffins worden) voor me gaat doen. Helemaal niets. Nee zeggen tegen die muffin doet wel wat; weer een streepje achter zelfdiscipline. Bewaar alle gedachten aan ‘foute’ voeding tot je cheatmeal-moment en neem dán die muffin. Of die Snicker. Of een pizza. Een soort ‘beloning’ voor jouw nee.

Fann-vraag: Ik wil graag de pull up doen, maar ik krijg mezelf geen centimeter omhoog. Help!
Fanntwoord: Zeer herkenbaar! Ik kon tot voor kort ook absoluut geen pull up of chin up. Inmiddels krijg ik er vijf uitgeperst, en dat heeft bloed, zweet en tranen gekost. Mijn advies? Oefenen, oefenen, oefenen. Begin op het apparaat met contra-gewicht, net zo lang tot je geen contra-gewicht meer voelt. Check ook even deze blog die ik eerder schreef over de chin-up-challenge.
Wat ook helpt bij het trainen voor de pull up: de excentrische pull up/ chin up. Zet een bankje onder de stang (zodat je niet hoeft op te springen), ga – met je kin boven de barbell – hangen en laat jezelf heel langzaam zakken. Herhaal dit zo’n 5 keer, en maak drie tot vier sets. Yup, dat is heel zwaar, maar het gaat je een keer lukken! En als het zo ver is, wil ik een filmpje zien als bewijs :)

Fann-vraag: Hoe vaak en hoe lang train jij?
Fanntwoord: Ik train nu zo’n vijf keer per week (op dit moment met een splitschema – dus 2 x per week bovenlichaam/onderlichaam – en nog een dag kleine spiergroepen) en probeer mijn trainingen te beperken tot een uur, maximaal anderhalf uur. Na die tijd voel ik me ook echt leeg, wat voor mij een teken is dat ik goed heb getraind. Langer dan anderhalf/twee uur trainen is ook absoluut niet goed voor je lijf. En dan bedoel ik dus de netto trainingstijd (kletsen, waterflesjes vullen etc telt niet mee), dan raakt het in de ‘stress’ en breekt het meer af dan dat het opbouwt. Lees ook even deze blog over rust, en hoe belangrijk dat voor je is. “You don’t grow in the gym. You grow in your sleep” (R. Coleman red.).

Fann-vraag: Welke voeding is een absolute ‘no-go’ voor jou?
Fanntwoord: Eigenlijk alle voeding dat uit een pakje komt, kant en klaar maaltijden, gefrituurde voeding, suiker, snoep, koek en sauzen. En dat maakt me best creatief in de keuken! Ik vind het sinds kort dus heel leuk om suiker- en vetvrije cakes te maken. Check bijvoorbeeld dit pareltje.

Fann-vraag: Welke voedingssupplementen slik je elke dag en gebruik je een pre-workout?
Fanntwoord: In deze blog som ik alle supplementen op die ik dagelijks (of tijdens trainingen gebruik). Inmiddels ben ik ook verslaafd aan deze aminozuren, die mijn spieren beschermen tijdens en na de training (serieus, net appelsap!). Ik gebruik op dit moment geen pre-workout. Ik geloof daar niet zo in, al denk ik dat het voor sommigen best kan werken. Ik kan echter ook zonder pre-workout zwaar liften ;-)

Fann-vraag: Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met trainen, ik durf bijvoorbeeld geen grondoefeningen te doen in de sportschool, omdat ik bang ben dat ik het verkeerd doe en word uitgelachen.
Fanntwoord: Ik vind dit dus een heel goede vraag omdat ik weet zeker dat er heel veel dames zijn die deze onzekerheid hebben. Maar laat me je verzekeren: je wordt absoluut niet uitgelachen. Veiligheid staat voorop, zeker bij krachttraining, en ik zou je gym een goed (beginners-)schema op laten stellen, op maat gemaakt voor jouw doel. Daarna laat je je alle oefeningen stuk voor stuk uitleggen, net zo lang tot je het doorhebt. Want het mooie is: dáár lopen die mensen in gekke polo’s dus voor rond, en daar betaal je ook voor. Ook ik vraag af en toe aan de begeleiders in mijn gym of ze even willen meekijken naar mijn houding (bij de deadlift bijvoorbeeld) en personally? I really don’t care wat andere mensen vinden van het feit dat ik zwaarder lift dan menig jongetje in het krachthonk. Ik denk dat je juist alleen maar positieve reacties krijgt op het feit dat je – als vrouw – niet uren op een cardio apparaat staat. Go get ‘m!

Fann-vraag: Ik ben soms echt de draad kwijt qua gezond eten, zie dan door de bomen het bos niet meer, en dat in combinatie met tijdsnood zorgt ervoor dat ik weer terug ben bij af. Heb jij hier tips voor?
Fanntwoord: Jazeker! Lees even deze blog over een druk schema en tegelijkertijd een fit lichaam.

Fann-vraag
: Waarom beweren sommige bronnen dat zuivel ongezond is?
Fanntwoord: Goeie vraag! Zoals je waarschijnlijk hebt gehoord mogen we daarnaast ook geen gluten meer, geen tarwe, geen melk, geen spinazie, geen eieren, geen rundvlees en geen tarwegras. Dat laatste is overigens ook gewoon heel vies. Ik wil je daarom graag wijzen naar de blog van Jelmer de Boer – die naast geniaal – ook nog heel grappig is.

Fann-vraag: Hoe ga jij om met spierpijn? Heb je dat vaak? Wijzig je je trainingen als je spierpijn hebt? Wanneer stop je bijvoorbeeld? Heb je tips voor/tegen spierpijn?
Fanntwoord: Eigenlijk – als ik heel eerlijk ben – heb ik elke dag wel zeurende spieren. Mijn trainer zei dat ik daar maar aan moest wennen (okeuj). Echter vind ik dat er wel een verschil zit in pijn en spierpijn. Haal deze twee niet door elkaar. Ik heb wel eens – na het trainen van mijn kuiten – twee dagen mijn rechtervoet niet meer plat kunnen afwikkelen tijdens het lopen (ja super suf I know), maar toen ik aspirine nam tegen de pijn wist ik dat ik te ver was gegaan. Toen heb ik het even wat rustiger aan gedaan. Verder neem ik magnesiumtabletten (citraat) voor ik ga slapen en tijdens de training de amino’s van BSN (yum!).

Fann-vraag: Wanneer heb je voor het laatst een stuk taart gehad?
Fanntwoord: Haha, even denken.. Met Pasen! Ja, echt. Mijn moeder had carrot cake gemaakt, en als mijn moeder carrot cake maakt, dan moet ik er een stukje van eten. Dat is té lekker. Ik heb overigens een recept voor clean carrot cake gevonden. Soon online!

Hopelijk is jouw vraag beantwoord! Heb je nou ook (of nog) een vraag, klik dan even op het vragenformulier onder deze blog, vul ‘m in en wellicht zie je jouw vraag de volgende keer in de Vragenrubriek van Fannetiek.